Jedz śniadania, czyli zdrowe nawyki!

Śniadanie to hasło powtarzane z bardzo dużą częstotliwością. Osłuchało nam się do tego stopnia, że przestaliśmy w ogóle zwracać na nie uwagę. Jest to bardzo duży błąd, ponieważ odbieramy swojemu organizmowi szansę na uzupełnienie niedoborów powstałych w trakcie nocy. Nocna przerwa od jedzenia jest dla organizmu swojego rodzaju głodówką. Po zjedzeniu pełnowartościowego śniadania dostajemy kopa energii na cały dzień. Dodatkowo uruchamiamy naszą przemianę materii, by organizm miał szansę trawić wszystko na najwyższych obrotach.

Jedz 4-5 zbilansowanych posiłków dziennie

Wydaje się dużo? To prawda, tylko się tak wydaje. Wszystko, co zamierzamy spożyć w ciągu dnia powinno być przez nas zaplanowane i przemyślane. Wystarczy się zastanowić co chcemy zjeść na obiad jutro w pracy. Wtedy wieczorem przygotowujemy zdrowy posiłek, wkładamy do pojemniczka i umieszczamy w lodówce, żeby czekał na nas do następnego dnia. Nie wszystkie posiłki musimy gotować. Wystarczy chwilę przemyśleć swoje wybory. Kiedy dopada nas głód w pierwszym odruchu mamy ochotę pobiec do sklepu po słodką bułkę. To błąd! Istnieje dużo innych rzeczy, które możemy zjeść “na szybko” nie pakując w siebie tony białego cukru i niezdrowych roślinnych tłuszczów utwardzonych. Przykłady? Pełnoziarnista bułka+ banan+ kefir, albo bułka pełnoziarnista+ chuda wędlina+ pomidor. Jeśli nie chce nam się kombinować, to sam jogurt naturalny, czy nawet jabłko może być ratującym posiłkiem.

Czy nie jeść po godzinie 18stej?

Jest to mit dietetyczny i właściwie trudno stwierdzić czemu tak mocno zakorzenił się w naszych głowach. Powinniśmy wiedzieć, że ostatni posiłek można spożyć do dwóch godzin przed snem. Oznacza to, że jeśli kładziemy się o godzinie 24 to nasza kolacja może się odbyć o 22. Co zjeść o tak późnej porze? Coś lekkostrawnego, bo tłusta i obfita kolacja może utrudnić zaśnięcie i zakłócić sen w ciągu nocy. Doskonałym wyborem będzie szybka w przygotowaniu pyszna zupa warzywna. Wystarczy pokroić w słupki marchewkę, pietruszkę oraz ziemniaki i dorzucić do tego dodatki do smaku  i ulubione warzywa. Może to być por i pokrojona papryka oraz przyprawy, na przykład szczypta pieprzu cayenne, liść laurowy, kurkuma i kardamon. Szybka, pyszna, zdrowa i co najważniejsze lekkostrawna kolacja gwarantowana!

Jak to jest z piciem w trakcie posiłku?

Picie w trakcie posiłku jest bardzo popularne, po prostu to lubimy. O ile nie ma do tego przeciwwskazań zdrowotnych nic w tym złego. Kwestią pierwszoplanową jest napój, który zdecydujemy się pić w trakcie posiłku. Te słodkie i gazowane zdecydowanie odpadają. Zdrowo będzie jeśli zdecydujemy się na zieloną herbatę, świeżo wyciśnięty sok, a najlepiej zwykłą niegazowaną wodę. Jeśli lubimy herbatę nie powinniśmy wybierać czarnej jako dodatku do posiłku, ponieważ utrudnia wchłanianie żelaza. Jest to szczególnie niepożądane u kobiet w ciąży i wegetarian. Dobrze jest wypić wodę, szczególnie gazowaną 15 minut do pół godziny przed posiłkiem, ponieważ wzmaga to uczucie sytości i zjemy po prostu mniej.